مطالب مفید

چگونه سرعت اینترنت و شبکه وای فای را افزایش دهیم

اگرچه به نظر می رسد سرعت اینترنت و سرعت شبکه WIFI قابل مقایسه هستند، اما آنها دو موضوع مجزا هستند که نباید اشتباه گرفته شوند. حداکثر ظرفیت شبکه داخلی برای انتقال اطلاعات بین گره های داخل شبکه، سرعت شبکه Wi-Fi نامیده می شود.

بسته به پروتکل هایی که استفاده می کنید، این سرعت ممکن است زیاد یا کم باشد. حداکثر پهنای باند ارائه شده توسط ارائه دهنده خدمات شما به عنوان "سرعت اینترنت" نامیده می شود.

زیرا همه چیز به روتر و استانداردهایی بستگی دارد که دستگاه تلفن همراه پشتیبانی می کند. یک شبکه Wi-Fi می تواند چندین برابر سریعتر از اینترنت باشد.

نکته ای که در مورد شبکه های Wi-Fi باید به آن اشاره کرد این است که دریافت سریع ترین سرعت ممکن در یک شبکه بی سیم به چند چیز بستگی دارد.

در صورت وجود موانع فیزیکی بین فرستنده و گیرنده، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به عنوان مثال، اگر فرستنده ها توسط دستگاه های دیگر احاطه شده باشند، سیگنال های شبکه بی سیم همسایه ها قابل رهگیری هستند یا تجهیزات به درستی پیکربندی نشده اند.

علاوه بر این روتر باید در محل مناسبی قرار داشته باشد تا بتواند سرعت اینترنت کافی را دریافت کند. اگر می‌خواهید از اینترنت تلفن همراه استفاده کنید، مطمئن شوید که تلفن یا تبلت شما نمی‌تواند بهترین سیگنال‌ها را در انتهای اتاق، دور از پنجره‌ها یا بیرون دریافت کند.

در چنین مواردی، خرید مودم های 4G و نصب آنها در مکان مناسبی که بتوانند به طور موثر سیگنال های پخش شده توسط دکل های مخابراتی را دریافت کنند، ترجیح داده می شود. مکان بهینه نزدیک فضای باز و پنجره است.
چگونه سرعت اینترنت و شبکه وای فای را افزایش دهیم
باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز

باندهای متعددی که وای فای برای پخش و دریافت سیگنال ها استفاده می کند، 2.4 و 5 گیگاهرتز نامیده می شوند. تفاوت اساسی بین این گروه ها این است که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و از گروه های مختلف استفاده می کنند.

فرکانس 2.4 گیگاهرتز برای نرخ های 450 تا 600 مگابیت در ثانیه بهترین است. از سوی دیگر، پهنای باند وای فای 5 گیگاهرتز، حداکثر سرعت 1300 مگابیت بر ثانیه را فراهم می کند. استاندارد بی سیم پشتیبانی شده توسط روتر یکی از مهم ترین عوامل در دستیابی به چنین سرعت های بالایی است.

در بهترین حالت، با استفاده از استاندارد 802.11ac، می‌توانید سرعت 5 گیگاهرتز را دریافت کنید، اما فقط تلفن‌های همراهی که استفاده می‌کنید می‌توانند این استانداردها را انجام دهند و آنتن‌های آنها محدود به محدوده 2.4 گیگاهرتز نیست.

از آنجایی که استفاده از آن به Wi-Fi محدود نمی شود، باند 2.4 گیگاهرتز در برخی مکان ها به شدت شلوغ و اشباع شده است. باند 2.4 گیگاهرتز توسط تلفن های بی سیم، درب بازکن اتوماتیک پارکینگ، مایکروویو و انواع کالاهای دیگر استفاده می شود.

از آنجا که امواج آن ممکن است مسافت های طولانی تری را طی کنند و از موانع و دیوارها عبور کنند، از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده می شود. اگر فضای کاری بزرگ دارید و می خواهید امواج وای فای با کمترین بارندگی از موانع عبور کنند، ترجیحا از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده کنید.

بزرگترین نقطه ضعف باند 2.4 گیگاهرتز تداخل امواج است که زمان انتظار را طولانی می کند. از طرف دیگر، باند 5 گیگاهرتز چگالی کمتری نسبت به باند 2.4 گیگاهرتز دارد و اتصال مطمئن تر و سرعت بیشتری را ارائه می دهد، اما به دلیل پهنای باند باریک خود در نفوذ به موانع و دیوارها مشکل دارد: به خصوص برای دیوارهای واقعا ضخیم، محدوده پوشش کوتاه تر از باند 2.4 گیگاهرتز است.

برای استفاده حداکثری از پهنای باند 5 گیگاهرتز، چندین کسب و کار از گسترش دهنده پهنای باند استفاده می کنند. گزینه‌های دیگر شامل سیستم‌های شبکه Wi-Fi است که پوشش خوبی ارائه می‌دهند اما هزینه بالایی دارند.
روترهای چند باندی

اکثر روترهای امروزی چند بانده هستند. یک روتر دو بانده می تواند سیگنال ها را در فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز پخش کند و دو شبکه Wi-Fi مختلف را در اختیار شما قرار دهد و به شما امکان استفاده از هر دو باند را می دهد. روترهای دو باند به شما این امکان را می دهند که از دو ویژگی مجزا در دو باند مختلف به طور همزمان استفاده کنید.

استفاده همزمان از دو باند به شما این امکان را می دهد که دو شبکه وای فای مستقل، هر کدام با SSID خاص خود، در فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز بسازید. روترهای سه باند سه شبکه را به طور همزمان پخش می کنند: دو انتقال 5 گیگاهرتز و یک سیگنال 2.4 گیگاهرتز.

این کار برای کاهش تراکم شبکه انجام می شود و برای سازمان ها و مشتریانی که می خواهند فایل های چند رسانه ای بزرگ را روی باند 5 گیگاهرتز پخش کنند، مناسب تر است.

روترهای چند باند دارای چندین مزیت دیگر هستند. اگر کارت‌های شبکه را به‌طور مناسب پیکربندی کرده‌اید که از دو باند پشتیبانی می‌کنند، کارت شبکه می‌تواند به‌طور خودکار هنگامی که یک اتصال باند مناسب ایجاد شود، جابجا شود.
لیست دستگاه های متصل به روتر را بررسی کنید

اگر فکر می کنید پهنای باند یا ترافیک شما رو به اتمام است، دستگاه های متصل به روتر را بررسی کنید. در تنظیمات روتر به دنبال ناحیه ای با برچسب "دستگاه متصل" یا "فهرست دستگاه" باشید (در برخی از روترها، بخشی به نام "امنیت" وجود دارد که شامل گزینه کنترل دسترسی است).

این بخش لیستی از دستگاه های آنلاین متصل را به همراه اطلاعاتی مانند نوع اتصال (سیمی یا بی سیم)، آدرس MAC، آدرس IP و نام دستگاه نمایش می دهد.

منتبع مطلب: How to Increase the Speed of Internet and WiFi Network